Nida.az
“İşığa gedən yol”a məşəl saçan əsər...
"Tanrıya, Onun yaratdıqlarına içində böyük sevgi daşıyanlar dünyadan köçəndə də ölmürlər. Yaxınlarının, doğmalarının ən dar günündə düşüncələrinə işıq tuta bilirlər..."
Sona Vəliyevanın "İşığa gedən yol" romanından
Nur, işıq selinin qovuşdurduğu ecazkar mütaliə aləminin
sehrindən hələ qurtulmamışam, bu, nə qədər çəkəcək, deyə bilmərəm.
Amma hansısa əsər mənə bir daha jurnalist, publisist, şair, yazıçı,
tədqiqatçı alim Sona xanım Vəliyevanın "İşığa gedən yol"u qədər
təsir gücündə olacaqsa, ona da səbirli oxucu kimi mütaliəmlə
minnətdarlığımı yetirəcəyəm.
"Zərdabi LTD" nəşriyyat-poliqrafiya müəssisəsində bu yaxınlarda
çapdan çıxan 767 səhifəlik əsəri az qala birnəfəsə oxudum. Romanda
işıqlandırılan hadisələr Azərbaycan oxucusuna sadə və bədii dillə
əhatəli şəkildə təqdim edilir. Səbir öz yerində, əsas səbəbkar
romanın dili, üslubu, daşıdığı bəşəri missiya, müəllifinin
qəhrəmanına bənzər cizgiləri, orijinallığıdır. Tam səmimiyyətlə
etiraf edim ki, Sona xanımın Həsən bəy Zərdabi haqqında nə vaxtsa
yeni əsər yazacağını gözləyirdim. Bunun roman olacağını isə
təsəvvürümə gətirə bilmirdim. Çünki Sona xanımı öncə istedadlı
jurnalist, sanballı məqalələr müəllifi kimi tanıyırdım. "Arazbarı",
"Çəhrayı rəngli dünyam" kitablarında toplanan bir çox poetik
nümunələrinin indi də təsiri altındayam. Əksərini əzbər deyə
bilərəm, publisistikası da yerli-yerində. "İşığa gedən yol"u ona
görə oxuculara sürprizdir ki, Həsən bəy Zərdabi haqqında roman
yazmaq cəsarətini məhz Sona xanım üzərinə götürüb. Və bu missiyanın
öhdəsindən necə ustalıqla gəldiyini əyani bilmək istəyənlərə əsəri
oxumağı məsləhət görərdik.
Nə isə, qayıdaq gözləntimin qaynaqlarına... Ötən il Sona xanımdan
müsahibə almaq üçün iş yerinə getdim. Zamanın qıtlıq vaxtına düşsə
də, bizə kifayət qədər vaxt ayırdı. Səliqəli iş otağına nəzər
yetirdim, rəflərdən, divar boyu sıralanan portretlərdən maarifçilik
ruhu boylanırdı. İkisi isə sanki ona nəzarət edirmiş kimi, az qala
üz-üzə dayanmışdı. Onlar mətbuatımızın və poeziyamızın korifeyləri
Həsən bəy Zərdabi və Hüseyn Cavidin rəsmləri idi. Mənə elə gəldi
ki, Sona xanım hörmətlə yanaşdığı, həyatının bir hissəsinə çevrilən
bu tarixi şəxsiyyətlərin rəsmləri ilə söhbət etmək, məsləhətləşmək,
hesabat vermək üçün belə seçim etmişdir.
Bu gün xalqımız Hüseyn Cavidin cismən, ruhən ona qaytarılmasında
Ümummilli liderimiz Heydər Əliyevə borcludur. Fərəh hissi ilə deyə
bilərik ki, Sona xanım dahi, klassik şairimizin irsinin ölkə
hüdudlarından kənarda da təbliğində misilsiz xidmətlər sahibidir.
Kütləvi informasiya vasitələrində yayılan məlumatlarda bununla
bağlı kifayət qədər bilgilər var. Bu addımlar, birinci, borcun
qaytarılmasıdır. Həsən bəy Zərdabiyə gəldikdə isə,
tədqiqatçılarımız, söz sahiblərimiz, alimlərimiz, jurnalistlərimiz
az qala bir kitabxana qədər ona yaradıcılıq nümunələri həsr
ediblər. Sona xanım isə özünün maarifçilik missiyası ilə bir əsrdən
sonra da Həsən bəylə məsləkdaş kimi eyni sıradadır.
Sona xanım "Kaspi"yə ikinci həyat verməklə onu yaşının üçüncü
əsrinə qovuşdurub. Bununla da Həsən bəyin də müəlliflərindən olduğu
və bilavasitə Əlimərdan bəy Topçubaşov kimi Azərbaycan Demokratik
Respublikasının qurucularından sayılan tələbələrinin,
məsləkdaşlarının mətbu abidəsinə əbədiyaşarlıq bəxş edib.
"İşığa gedən yol"u oxuyuram...
Müəllif əsəri o qədər səmimiyyətlə qələmə alıb ki, bilmirəm romanın
qəhrəmanından yazım, yoxsa müəllifindən...
Yuxarıda bəzi paralellər apardım, onsuz da həssas yazarlarımız
əsərə biganə qalmayacaqlar. Ürək sözləri, təhlillər təqdim
olunacaq. Məni bir oxucu kimi cəzb edən müəllif priyomudur. Sanki
Sona xanım öz uşaqlığını, doğmalarını tərənnüm edir... tut ağacının
kölgəsində açılan süfrə, başına toplaşan doğmalar, təbii ki,
sevdiyin sahədə, mövzuda özünə yaxınlıq hiss etmədiyin bir şey səni
o qədər təsirləndirməz... məsələn, mən hər dəfə bu şeri oxuyarkən
təsirlənməyə bilmirəm...
... İndi səbrim kimi itərəm yolda,
Xəyal qanadına götürər məni.
Salam, anamsız ev, gec gəlib çıxdım,
Mən yolu qınaram, bu yerlər məni.
... Təbii ki, bu, şəxsi düşüncəmin məhsuludur...
"İşığa gedən yol"da Həsənin atası Səlim kişinin ona verdiyi
nəsihət: "Bir insan elmi dərk edib öyrəndikcə o, bir ovuc qiymətli
daş-qaşa çevrilir. Paylaşıb yüzlərlə insana öyrətdikdə isə həmin
elm xəzinəyə çevrilir, sən isə xəzinə sahibi olursan. Xeyirxahlıq,
yaxşı əməl, elm bilirsən nəyə bənzəyir? Gəl bura, bax bu torpaq
sahəsinin hər yerinə buğda əkmişik. Amma hər yerdə bərabər taxıl
bitməyib. Əkilən toxumlar itməyib də. Sel, su bir yerdən yuyub
bitməsinə yol verməsə də, sahənin ayağında daha yaxşı cücəriblər.
Elm, xeyirxahlıq, yaxşı əməl də əkinçilik kimidir. Əkilən toxum
bəhrəsini verməsə də, nə zamansa bar verəcək, əkilənlər bir gün
biçilir, bəhrə verir. Sən biçməsən də, oğlun, qızın bu əkindən
mənfəət götürür..."
Bu müdrik və fəlsəfi fikirlər Sona xanımın həyatdan aldığı və
gördüyü həyat məktəbidir. Bəli, "... Hər şeyin başlanğıcı çətin
olur, get-gedə çətinliklər aradan qalxır, əvəzində qazanılan ömür
boyu arxalanacağımız təhsil, savad olacaq..." düşüncələrini və
həyatının hər anını bu tarixi romanda əks etdirən Sona xanımın ruh
saflığı və geniş dünyasının məhsuldar əsəri olacaq bu kitab.
Kitabda Azərbaycanın ziyalısı Həsən bəy Zərdabinin keşməkeşli həyat
yolu ilə yanaşı, eyni zamanda, Azərbaycan tarixinin dünənindən,
Qarabağdan, Şirvandan, Şamaxıdan söz açılıb və tariximizə qara ləkə
olan erməni faşizminin əməlləri də işıqlandırılıb. Çox əhatəli və
geniş mövzulara toxunulan bu əsər Azərbaycan ədəbiyyatı, mətbuatına
yeni töhfə olacaq. Əsərdə görülən yuxuların möcüzəsi, ağsaqqal
uzaqgörənliyi, kənd həyatının baxışı, Azərbaycanın o zaman barmaqla
sayılacaq, əzab-əziyyətlə Tiflisə gedib oxuyan-çalışan
ziyalılarının həyatı ilə yanaşı, nisgilli Azərbaycan taleyi,
təhsili canlanır. Bəli, əsər o qədər ürəklə, can-dildən qələmə
alınıb ki, hər sətri, hər sözü insanın öz taleyi kimi doğma və
təsirli anlar yaşadır. Bəli, bu əsər Azərbaycan ziyalısının
uşaqlığından gördüyü müdrik və xeyirxah insanların əhatəsi ilə
inkişaf edən bir insan taleyini əks etdirir.
Tarix təkrarlanır... O zamanın xeyirxahları kimi bizim dövrün də
xeyirxahları olub və olacaq... Ulu öndərimiz Heydər Əliyevin
Azərbaycanın saysız-hesabsız gənclərinin xaricdə təhsil alması üçün
əlindən gələni etməsini bir daha xatırladım. Və yenə də Səlim
kişinin oğlu Həsənə dediyi nəsihəti xatırladım...
Moskva Dövlət Universitetinin rəhbəri, rus tarixçisi S.M.Solovyovun
dilindən gənc Həsənə üzünü tutub... "Bu qafqazlılar ya oxumur,
oxuyanda da elə oxuyurlar ki, hamını heyrətə salırlar", yaxud da
"...bu qafqazlılar elmə və hərbə maraq göstərəndə onlardan çox
dəyərli mütəxəssislər çıxır. Bunlar üçün orta hədd yoxdur. Ya əla,
ya da heç nə..." fikirləri və "müsəlman tələbə" ləqəbi qazanmış
gənc Həsənin Qafqazı təmsil etməsi onun parlaq gələcəyindən xəbər
verirdi. Bəli, müəllif M.F.Axundov, Seyid Əzim Şirvani, Məhəmməd
Zövi, Ağəli bəy Naseh, Fərəc bəy Ağayev, Mirzə Hüseyn Qayıbov, Məmo
bəy Məmai, Mir Möhsüm Nəvvab, Seyid Mirhəmzə Nigari kimi milli
düşüncə aydınlarının birlikdə söhbətlərini, fikir-düşüncələrini
oxucuya o qədər sadə və mükəmməl formada çatdırır ki, istər-istəməz
oxucuda o insanlara qarşı xüsusi sevgi ilə yanaşı, acı təəssüf
hissi də oyadır... Günlərin birində "Əkinçi" ərsəyə gəlir, tarixin
ən gərəkli səhifəsini Həsən bəy tək yazırdı: "Hər vilayətin qəzeti
gərək o vilayətin aynası olsun, amma bu aynanı əlimizdə düzgün
tutmasaq, Allah bilir vilayət necə görünər", düşünürdü, çalışırdı,
xeyirxah əməllərini gördüyü işlərlə göstərirdi. Milli mətbuatımızın
ilki, milli maarifçiliyin mediada təməl daşı, sonralar Azərbaycan
ictimai mühitinə təkrarsız nəşrlər və ictimai siyasi simalar bəxş
edəcək "Əkinçi".
Kiçik Həsənin ağlı kəsəndən ailəsinin, böyüdükcə kəndinin,
kəndlilərinin qeydinə qalması, Moskvada oxuyub qayıdandan sonra
Tiflisdə çalışarkən laqeyd dövlət məmurlarının sadə, savadsız
kəndlilərə, xüsusilə də Borçalıda yaşayan məhz çarəsiz
azərbaycanlılara qarşı edilən haqsızlıqlara göz yuma bilməyib hər
kəlməsində gedin övladlarınızı oxudun, savad verin ki, sizin kimi
cahil və cəhalətlə yaşamasınlar deməsi Azərbaycanın milli ruhunun
dirçəlişindən xəbər verirdi.
Həsən üçün sevgisindən, məhəbbətindən də önəmli onun xalqının
taleyi idi və hər bir sakini özünün Məlikovlar ailəsinin doğması
hesab edirdi. Tiflisdə üzləşdiyi haqsızlıqlardan sonra Bakıda
başlayacağı ilk iş gününə qədər Həsənin həyəcanı bitmədi, içinin
burulğanından onu "qəzet alın, qəzet alın" deyən uşaqların səsi
ayırdı və bir anlıq "... Kaş ki, bu millətin ana dilində
maariflənməsi üçün, oxuyub-yazması, savadlanması üçün qəzeti
olaydı" arzusu keçdi könlündən... və köks ötürdü. Həsən artıq
evinin, ailəsinin, kəndinin deyil, xalqının, millətinin gələcəyini
düşünürdü... İnsanın xəyalları ona arzularına çatmağa köməklik
edir.... Həqiqətən də, Həsənin xəyallarını gerçəkləşdirən arzuları
onu Azərbaycan tarixində "işıqlı" adam kimi tarixə saldı...
Həsənin xeyriyyə cəmiyyəti yaratmaq üçün yaşadığı çətinliklər
bəhrəsini verirdi və bir çox Azərbaycan ziyalısının göstərdiyi
diqqət nəticəsində öz işıqlı arzularını gerçəkləşdirə bilirdi...
Klassik xanım şairəmiz Natavanın "...Elm öyrənmək və öyrətmək
imandandır. Xeyirxahlıq elmlə birləşəndə, Allah Özü o işə xeyir
verir" fikri, İsmayıl və Kəlbalı Ehsan xan oğulları ilə yanaşı, bir
çox Naxçıvan əsilzadələrinin maddi və mənəvi dəstəyi Həsənə mənəvi
güc verirdi. Oxumuş bir ziyalı kimi öz vətənində fəaliyyət göstərən
rus, erməni məktəbləri, xeyriyyə cəmiyyətlərinə haqlı qısqanclıq
edərək, niyə mənim öz dilimdə məktəb, qəzet, xeyriyyə cəmiyyəti
olmasın... düşüncələri Həsəni hər zaman narahat edirdi. Rastlaşdığı
təzyiqlərə baxmayaraq, işıqlı düşüncələri ilə zamanının və
zamanımızın diqqətindən kənarda qalmadı.
Həsənin yaşantıları, çəkdiyi ağrılı-əziyyətli taleyi xalqının
gələcəyini, maariflənməsini düşündüyü üçün idi. Son nəfəsində də
xalqın gələcəyini düşünərək həyat yoldaşı Hənifə xanıma etdiyi
vəsiyyətdə "... mənə ehsan verməyin, yasa çəkiləcək xərclərin
yerinə kimsəsiz uşaqların təhsil haqqını ödəyin" deyən Azərbaycan
xalqının maariflənməsini, gələcək taleyini düşünən İŞIQLI ziyalısı
Həsən bəy Zərdabi idi...
Yalnız bu fikirlə yaşayan, bu fikirlə addımlar atanlar İŞIQLI ola
bilərlər. Çünki bu əsərdə tarixin kədəri ilə yanaşı, bir qadın
işığı, bir qadın baxışı, bir qadın dünyası və nəsihəti də
görünməkdədir. Əsərin ən böyük mahiyyətlərindən biri də elə budur.
Demək istədiyi sözü deyə bilən, görmək istədiyi sevgini göstərə
bilən və insanlara o tarixi yenidən yaşada bilən İŞIQLI qadın
dünyası.
Sonda qeyd edək ki, Azərbaycan oxucusu indiyədək tarixi
şəxsiyyətlərə aid bir çox əsərlərlə tanış olmaq imkanı əldə edib.
Sona xanımın "İşığa gedən yol"u isə həm də kamil yaradıcılıq
nümunəsi olmaqla yanaşı, ədəbiyyatımızda mühüm yeri olacaq əsərdir,
eyni zamanda, oxucuya şərəfli ömrün sahibinə necə ölümsüzlük
yaşatdığını təlqin edir.
Gülşən BEHBUD
"Atilla" jurnalının baş redaktoru,
AYB və AJB -nin üzvü,
Prezident təqaüdçüsü
(Yeni Azərbaycan qəzeti)
-
İdman03:18
“Mançester Yunayted”in ən seksual azarkeşi - FOTOLAR
-
İdman01:45
Məşhur kluba ağır cəza - 18 xalı silindi
-
Sosial01:01
Azərbaycana qaytarılan dörd kəndin sakinləri DANIŞDILAR - VİDEO
-
Qoroskop00:31
Günün qoroskopu: köklü yeniliklər başlanır
-
Magazin119 Aprel 23:15
Nazpəri illər sonra İlhamə Quliyeva ilə küsülü olmasının səbəbini açıqladı - VİDEO
-
Hadisə19 Aprel 22:48
Bakı metrosunda OLAY
-
Nida Xəbər 19 Aprel 22:24
4 kənd qayıtdı - Növbəti mərhələdə nə var?
-
Dünya19 Aprel 22:12
Ukrayna Rusiyanın hərbi obyektlərini vura bilər - NATO-dan TAM DƏSTƏK