Modern.az saytının “Kadrarxası”
layihəsi bu həftə də qaldığı yerdən davam edir. Bu
dəfə kadrarxasında məşəqqətli tale yaşayan “Qaçaq Nəbi” filminin rejissoru,
dövlət mükafatı laureatı, əməkdar incəsənət xadimi, tanınmış
aktyor, rejissor Əbdül Mahmudov danışır.
Arayış: 15 may 1944-cü ildə Hacıqabul
rayonunun Atbulaq kəndində anadan olmuş Əbdül Mahmudov əslən
Şamaxıdandır. Ata tərəfi Ərdəbildən gəlib. 1961-ci ildə orta
məktəbi bitirən Ə.Mahmudovun kinoya gəlişi uşaqlıq illərində
çəkildiyi “Bir məhəllədən iki nəfər” və “Leyli və Məcnun”
filmlərilə baş verib.
O, 1962-1966-cı illərdə Azərbaycan Dövlət İncəsənət İnstitutunda
Adil İsgəndərovun kursunda aktyorluq ixtisasına yiyələnib.
“Axırıncı aşırım” filmi çəkilən müddətdə isə Moskvada Ali
rejissorluq və ssenaristlər kursunun rejissor bölməsinə daxil olub.
1971-1973-cü illərdə Moskvada Andrey Tarkovski, Leonid Trauberq,
Vasili Şukşin və G.Daneliya kimi məşhur sənətkarlardan dərs alıb.
1966-cı ildən "Azərbaycanfilm" kinostudiyasında aktyor işləyib. Bir
ara kinostudiyanın nəzdindəki kino-aktyor teatrının bədii rəhbəri
olub. Dövlət mükafatı laureatı, əməkdar incəsənət xadimidir.
Ailəlidir, iki övladı, iki nəvəsi var.
“Qaçaq Nəbi” filmi uzun istehsal dövründən
sonra 1985-ci ildə çəkilməyə başalayıb. O vaxt vəzifə sahibi olan
erməni Mevedev soyadlı birisi filmin çəkilişinə hər vəchlə
maneçilik törətməyə çalışsa da, buna nail ola bilməyib.
Filmin ssenari müəllifləri Süleyman Rüstəm, Əhmədağa Muğanlı,
quruluşçu rejissor Əbdül Mahmudov, Həsənağa Turabov, quruluşçu
operator Kənan Məmmədov, quruluşçu rəssam Kamil Nəcəfzadə, bəstəkar
Emin Sabitoğlu, səs operatoru Əsəd Əsədov, mahnıların mətni Eyvaz
Borçalı, mahnı ifa edən Niyaməddin Musayev və “Qarabağ bülbülləri”
ansambılının üzvlərindən biridir.
Rollarda Həsənağa Turabov, Mömünat Qurbanova, Gümrah Rəhimov,
Ənvər Həsənov, Ömür Nağıyev, Eldəniz Quliyev, Rasim Balayev, Ramiz
Əzizbəyli, Şahmar Ələkbərov və başqaları çəkilib.
Əbdül Mahmudov: “Film əsasən Qobustanda “Kiçik
daş” deyilən ərazidə, Şamaxının Baba dağı, Zarat, Xeybət, Xınıs,
Dəmirçi kəndlərində, Laçının qayalıqlarında və Cəfər Cabbarlı adına
kinostudiyanın pavilyonunda çəkilib. Filmin çəkiliş müddəti janrdan
asılı olaraq müəyyən olnurdu. “Qaçaq Nəbi” filminə 1 il 2 ay vaxt
verilmişdi”.
“Yatsam yuxuma girməzdi ki, Süleyman Rüstəm bu işə
razılıq verər”
Əbdül Mahmudov: “Mənəvi atam İsa Muğannanın bir ssenarisi
üzərində işləyirdim. Təsadüfən məclislərin birində Süleyman
Rüstəmlə rastlaşdıq. Bizi tanış etdilər. Mən Süleyman müəllimə
bildirdim ki, onun “Qaçaq Nəbi” əsərini hələ orta məktəbdə olarkən
səhnədə oynayırdıq. Buna uyğun olaraq bildirim ki, bu dram əsəri
əsasında yaxşı bir film çəkmək olar. O soruşdu: “Necə?”. Mən də
dedim ki, “siz arxasında dursanız, çox asanlıqla”. Hadisənin
üstündən bir həftə keçmiş mənə zəng gəldi ki, Süleyman Rüstəm
səninlə görüşmək istəyir. Doğrusu yatsam yuxuma girməzdi ki, belə
bir şey olar”.
“Qərara gəldik ki, görüşə Əhmədağa Muğanlı ilə birgə gedək. Novruz
bayaramı ərəfəsi idi. Süfrəyə çay dəstgahı, o cümlədən “İran
xuruşları” gətirdilər. O vaxt İranla əlaqələr olmadığından bu
təamlar bizə maraqlı gəldi. Süleyman Rüstəm bildirdi ki, həmin
xuruşları onun üçün Şəhriyar göndərib.
Elə orada planlaşdırıldı ki, ssenarini Süleyman Rüstəmlə
Əhmədağa Muğanlı yazsın. Mən baş verənlərə çox sevindim. Həm ulu
Şəhriyarın göndərdiyi bayram payından yedik, həm də ümumi razılığa
gəldik. Qərara alındı ki, qısa zaman ərzində sifariş ərizəsi
hazırlansın və SSRİ Kinematoqraifya Komitəsinə təqdim edilsin”.
“Süleyman Rüstəmin xoş münasibəti məni ürəkləndirdi. Dedim:
“Şəhriyar xuruşları göndərib Süleyman Rüstəm üçün, axı biraz düz
gəlmir. Dedi: “Niyə?”. Dedim: “Biz yedik, balalarımız da Şəhriyar
babalarının göndərdiyi bayram payından yemək istəyir. Bu zaman
Süleyman Rüstəmin ürəyi getdi gülməkdən. Sən demə xanımı
hazırlığını görübmüş. Sözüm bitən kimi iki dənə balaca zənbil
verdilər bizə. Beləcə “Qaçaq Nəbi filmi” ərsəyə gəlməyə
başladı”.
Müsahibimiz bildirir ki, o vaxt Dövlət Kinematoqrafiya
Komitəsində sədr olan Azad Şərifovla aktyor Adil İsgəndərov
arasında olan narazılıq çəkiliş üçün problem yaradır. Belə ki,
A.Şərifov A.İsgəndərov kinostudiyadan getdikdən sonra onun
tələblərinə qarşı pis münasibətdə olur.
Yekun qərarın verilməsində S. Rüstəm böyük rol
oynayıb
Əbdül Mahmudov: ““Qaçaq Nəbi”yə qədər mənim işlədiyim
ssenarini əlimdən alıb başqasına verdilər. O vaxt kinostudiyanın
rəhbəri Cəmil Əlibəyov idi. Milli ruhu, gənclərə dəstəyilə
seçilirdi. Filmin mənə verilməsinə Azad Şərifov narazılıq etmişdi
ki, “tarixi mövzudur, Əbdülə verə bilmərik” və s. Süleyman Rüstəm
məsələyə müdaxilə edərək bildirib ki, “əziyyəti bu kişi çəkib,
mənim qapıma gəlib, razılıq əldə olunub, əgər filmi Əbdül Mahmudov
çəkməyəcəksə, mən ssenarimi vermirəm”.
“Cəmil müəllim məni çağırıb hadisədən hali etdi. Müzakirə etdik
ki, bu işi necə yoluna qoyaq. Qərara gəlindi ki, məsələyə Həsənağa
Turabovu da qoşaq. Çünki, Turabov Azad Şərifovla dost idi”.
“Ssenarini dəyişməli olduq”
Əbdül Mahmudov: “Mən filmin ssenarisini başqa
cür qurmuşdum. Film belə başlayırdı: balaca Nəbi qoyun sürüsünə
çobanlıq edir, dağda yağışa düşür, qayalıqların arasında canavar
onun qoyunlarına hücum edir. Mənim ssenarimə görə, film Nəbinin
uşaqlığından - onun canavarlarla vurşmasından başlayırdı.
Canavarlarla əlbəyaxa olaraq camaatın qoyunlarını xilas edir. Bu
epizodla onun hələ uşaqlıqan mübariz olması göstərilirdi. Buna
etiraz yarananda qərara gəldik bəzi dəyişiklik edək, Nəbini yalnız
qısasçı kimi yox, həm də el qəhrəmanı kimi qələmə verək. Buna görə
də Nəbinin yaşını da dəyişdik”.
“Aktyorlar seçiləndə sınaq çəkilişləri oldu. Cəmil Əlibəyovun
təklifilə qərara aldıq ki, baş rola Həsənağa Turabovu çəkək. Artıq
bizimlə konfliktdə olan Azad Şərifovun cığallıq etməyə yeri
qalmadı. Çünki, Azad Şərifovla Turabov möhkəm dost idilər. Həsənağa
Turbovun xatirinə bəzi epizodları dəyişdik. Beləcə qarşıdurma,
gərginlikdən sonra filmin çəkilişinə start verildi”.
Filmin ərsəyə gəldiyi müddətdə Həcər obrazını yaradan Mömünət
Qurbanova Ənvər Həsənovla (onlar ailəli olub, Mömünət xanım bir
neçə il əvvəl avtoqəzada vəfat edib) birgə Ə.Mahmudovun kursunda
oxuyub. Ə.Mahmudov film üzərində çalışarkən elə bu cütlüyü filmdə
çəkməyi nəzərdə tutduğunu deyir.
Əbdül Mahmudov: “Ənvər Həsənov üçün fikirləşdiyim “Sirac”
obrazı kiçik epizod idi. Ənvər Həsənova görə epizodu böyüdüb əməlli
rol elədim. Rolunun öhdəsindən çox bacarıqla gəldi. Onun epizoduna
hətta Niyaməddin Musayevin ifasında mahnı da həsr etdik. Mömünət
xanım çox əxlaqlı, mənəviyyatca zəngin bir insan idi”.
“Müxtəlif kino qrupları vardı. Adil İsgəndərovun kursunu,
əxlaqını görən bir adam kimi mənim çalışdığım qrupda hər hansı
əyriliklər, narazılıq ola bilməzdi. Biz bir ailə idik. Filmdə
çəkilən 2-3-cü dərəcəli obrazları oynayanlar kinostudiyanın aktyor
ştatında idilər”.
“Sən demə Həsənağa Turabovun at fobiyası
varmış”
Əbdül Mahmudov: “Həsənağa Turabovun atla bağlı
problemləri var idi. Bu filmə qədər Yuli Qusmanın ilk filmi olan
“Mən mahnı qoşuram”da rol almışdı. Bu “Qaçaq Nəbi” filminə hazılıq
ərəfəsində baş verdi. Məhz həmin filmin çəkilişində Həsənağa
Turabov çox böyük probelm yaşadı. At ona təpik vurdu, beyni
silkələndi, gecə ilə onu Bakıya gətirdik. Bir sözlə çox ağır
sarsıntılar keçirdi. Şükürlər olsun ki, sonra hər şey yaxşı oldu.
Amma onun at fobiyası hələ də qalırdı. Atla olan epizodlarda -
qaçan, vuruşan, çapan yerlərdə biz ona kömək ediridk. Həm də
cıdırda Həsənağa Turabova oxşar Sabir adlı bir oğlan vardı. Müəyyən
yerlərdə Turabovun yerinə onu çəkirdik. Gözəl idmançı idi, Həsənağa
Turabovla yanaşı dayananada onları ayırmaq olmurdu. Bunun üçün
Sabirin bizə çox böyük köməyi çatdı.Yalnız iri planlarda Həsənağa
Turabovun özünü çəkirdik. Çünki, orda kaskadyor, dublyor oynaya
bilməzdi. Bu səbəbdən də kadrları elə qururduq, atı elə saxlayırdıq
ki, Turabova kömək olunduğu hiss edilmirdi”.
“Xalq hər zaman mənəvi, ideoloji ehtiyacdan qəhrəmanlarını
yaradır. “Qaçaq Nəbi”nin çayda əl-üzünü yuduğu, hərənin öz işində
olduğu səhnədə onun xalq içindən çıxdığı fikrini göstərmək
istəmişik. Hər zaman maraqlı bir şey olub ki, Nəbi Həcəri, Həcər də
Nəbini xəbərsiz olaraq qoruyub. Xüsusilə də Nəbinin dostları onu
xəyanətkarlardan qoruyurdu. Çünki, qaçaqlar həmişə xəyanət
nəticəsində öldürülüblər”.
“Nəbinin bığlarını rəssam çəkmişdi”
Əbdül Mahmudov: ““Qaçaq Nəbi” çəkildiyi
müddətdə Həsənağa Turabov, Şahmar Ələkbərov, Rasim Balayev kimi
aktyorlar həm də başqa filmlərdə çəkilirdilər. Bu səbəbdən də
onların bığ uzatması düz gəlmirdi. Onların bığını filmin rəssamı
çəkib hazırlamışdı”.
“Məni yandıran kadrlar...”
Əbdül Mahmudov: “Məni yandıran kadrlar var. Bir
rejissor üçün hər hansı kadrın çıxarılması övladını şikəst etmək
kimidir. Film hər bir rejissorun ömrü və ölümüdür. İnsan hər nəfəs
aldıqca ölümünə yaxınlaşır deyirlər. Rejissor həm nəfəs aldıqca,
həm də yaratdığı əsərə toxunulanda ölümünə yaxınlaşır. Bu filmin
acınacaqlı bir taleyi oldu.
SSRİ Kinematoqrafiya Komitəsində Medvedev soyadlı bir baş
redaktor hər vəchlə filmin ərsəyə gəlməsinə və ekranlara çıxamasına
mane olurdu. Sən demə o sırf erməni mənşəli bir adam imiş. Film
hazır olanda başda Medvedev olmaqla daxili və xarici düşmənlər öz
mənfur sifətlərini biruzə verməyə başladılar. Qərbi Azərbyacanın
Zəngəzur, Gorus zonalarında Qara Nəbi adlı bir quldur olub. Biz onu
filmdəki epizodların birinə salmışdıq. Yəni pis bir adam kimi Nəbi
onu öldürür və s. Bir də Stepan Yüzbaşı adlı içki düşkünü erməni
olub, hansı ki, camaata qan uddurub. Hətta o ərazinin folklorunda
belə bir deyim də yaranıb.
Hayın getdi, vayın qaldı Stepan
Rumkada payın qaldı Stepan.
Həmin epizodlara irad olaraq bildirdilər ki, guya biz erməni
xalqını alçaltmışıq, erməni xalqının düşmənini milli qəhrəman
etmişik, Qara Nəbi faktorunu da şişirtmişdilər. Məhz onlarla bağlı
olan kadrlar filmdən çıxarıldı”.
“Qaçaq Nəbi”yə görə, Qorboçova teleqram vurulub
Məsələ o qədər uzanır ki, hətta Mərkəzi Komitə səviyyəsinə qədər
gedib çıxır.
Əbdül Mahmudov: “Başda Süleyman Rüstəm olmaqla
Süleyman Rəhimov, İmran Qasımov, Rəsul Rza kimi böyük şəxsiyyətlər
rəsmi surətdə SSRİ-nin rəhbəri Mixail Qorboçova teleqram vurdular.
Teleqramda haqlı olaraq bildirilirdi ki, “heç bir dəlil-sübut
olmadan xalq qəhrəmanımızı müdafiə edə bilmirik, hansı ki, o, Çar
Rusiyasına qarşı vuruşub, qan töküb, şəhid olub. Əgər onun haqqında
olan bir filmi çəkə bilmiriksə, biz hamımız sovet vətəndaşlığından
imtina edirik. Biz hüquqularımızın qorunmasını tələb edirik”.
Ə.Mahmudov bildirir ki, məsələylə bağlı onları Moskvaya
çağırırlar:
Əbdül Mahmudov: “Aləm dəydi bir-birinə. Gecə
ilə məni Moskvaya çağırdılar. Əhmədağa müəllimlə Süleyman müəllim
getmədi. Orda əslən gürcü olan dostum vardı, hansı ki, o vaxt
mənimlə Moskvada paralel oxumuşdu. O mənə bir sirr açmaq istədiyini
bildirdi. Onu da vurğuladı ki, “sirri açıram, amma mənim adım
olmasın, bütün problemimiz həll olunacaq. Onda həmin oğlan bildirdi
ki, “Medvedev təmiz ermənidir, sadəcə soyadını dəyişdirib.
Qalmaqalın yaranmasına səbəb də odur”.
Xarktercə möhkəm, haqq tərəfdarı olan Ə.Mahmudov gecə ilə Bakıya
kinostudiyanın direktoruna zəng vurur.
Əbdül Mahmudov: “Zəng vurub bildirdim ki,
Azərbaycanın xalq qəhrəmanı Qaçaq Nəbi bir erməni dığasının qurbanı
olub. Yer-göy bir-birinə qarışdı. Üstündən bir həftə keçəndən sonra
Medvedevi işdən qovdular. Demək yalançı tarix, yalançı şəxsləri
məhz Medvedev təşkil etdiribmiş. Amma daha “cin şüşədən çıxmışdı”.
Ona görə də məni Mərkəzi Kinostidiyaya çağırıb dedilər ki, erməni
epizodunu, Qara Nəbiylə bağlı və 1-2 xırda epizodu çıxart və filmin
adını da dəyiş. “Qaçaq Nəbi” olmaz. Mənim üçün önəmli məsələ olsa
belə, düzələn səmti tutmaq xatirinə onaların dediklərini etdim.
Amma heyf o epizodlardan. Film indi sevilir, amma həmin epizodlar
filmdə qalsaydı indi hər kəsin boynunda “medalyon” idi. Hansı ki, o
vaxt hələ nə Qarabağ məsələsi, nə də işğal olunmuş torpaqlarımız
vardı. O epizodlarda çox məqamları açmışdıq. Orda bir epizodda
tarixi faktlar vardı ki, erməni qadınları öz ermənilərinin əlindən
yığılıb Qaçaq Nəbiyə şikayətə gəlirlər. Nəbi onlara kömək edir. Bu
səbəblərdən dolayı həmin kadrlar çıxarıldı, filmin də üç adı oldu:
“Qaçaq Nəbi”, “Atları yəhərləin”, “Qanlı zəmi”.
Filmin müdafiəsi üçün hamı ayağa qalxmışdı. İndinin özündə o vaxt
mənə dəstək olan hər kəsə təşəkkür bildirirəm”.
Filmdə “Qarabağ bülbülləri”ndəki 4 uşaqdan biri oxuyur
Əbdül Mahmudov: “Filmdə yoxsul insanlara parça
paylanması tarixi fakt kimi öz əksini tapıb. Qaçaq Nəbi camaatın
bir növ atası idi. İpək yolunun üstündə hər zaman tacirlər
gedib-gəlirdi. İnsanlar pis gündə yaşayırdı. Qaçaq Nəbi ordan gəlib
keçən tacirləri saxlayaraq, məsələn, 10 top parçasından müəyyən
hissəni camaata paylatdırırdı. Əvəzində isə onların quldurlar
tərəfindən tutulmaması üçün tacirlərə adamlar qoşurdu. Filmdə
oxuyan uşaq “Qarabağ bülbülləri” ansamblının uzvlərindən biridir. O
vaxt ansamblın rəhbəri Murad müəllim idi. Ansamblda olan 4 uşaqdan
biri, sonradan hara getdi, taleyi necə oldu, bilinmədi”.
1986-cı ildə “Qaçaq Nəbi” filminin ssenari
müəllifi Əhmədağa Muğanlıya, quruluşçu rejissorlar Əbdül Mahmudov
və Həsənağa Turabova, quruluşçu operator Kənan Məmmədova, quruluşçu
rəssam Kamil Nəcəfzadəyə, geyim rəssamı Kazım Kazımzadəyə, bəstəkar
Emin Sabitoğluna, aktyorlar Gümrah Rəhimova və Rasim Balayevə
Azərbaycan Dövlət Mükafatı verilib. Film 1-ci kateqoriyaya layiq
görülüb.
|