1937
37-ci ildə erotikada suçlanan yazıçı - -FOTO/VİDEO
1937-ci il Azərbaycanda repressiyaların tüğyan etdiyi tarixdi. Bu il həmin hadisələrin 80-ci ildönümüdür. Publika.az "1937" layihəsində repressiya qurbanlarını anaraq onların ömür yoluna yeni işıq salmağa çalışacaq.
Bakıya İstanbul havası gətirən gənc
“Bizim əsas məqsədimiz Azərbaycanın müstəqilliyinin
qorunmasıdır. Bu müstəqillik asan alınmayıb, tökülən şəhid qanları
hesabına başa gəlib. Biz onların axıtdıqları qanların hədər
getməsinə yol verməməli, müstəqilliyimizin qorunub saxlanılması
üçün hər birimiz şirin canımızdan keçməyi bacarmalıyıq. Zira
millətimizin gələcəyinə və müstəqilliyimizin hifz olunmasına yol
ancaq bundan keçir”. Bu sözləri görkəmli Azərbaycan yazıçısı, 37-ci
illər repressiyalarının qurbanı Qantəmir müstəqil AXC hökumətinin
qurulması zamanı məqalələrinin birində yazmışdı.
Tarix onun haqlı olduğunu bütün gerçəkliyi ilə göstərdi. Amma
tarixi zorla öz xeyrinə dəyişənlər də bir çox vətənpərvərlər kimi
ondan da qisaslarını aldılar…
Azərbaycanın görkəmli maarif xadimi, pedaqoq və yazıçı Qafur
Sədrəddin oğlu Əfəndiyev (Qantəmir) 1888-ci ildə Göyçay mahalının
Potu kəndində anadan olub. Qafurun atası Sədrəddin Əfəndi mədrəsə
müəllimi və dövrünün tanınmış ziyalılarından biri idi. Onun hətta
Sədi Salis təxəllüsü ilə şeirlər yazdığı da məlumdur. Açıq
düşüncəli Sədrəddin kişi oğlunun istedadlı bir uşaq olduğunu
anlamışdı və ona yaxşı təhsil vermək arzusunda idi. Beləliklə,
Qafur ilk təhsilini məhz atasının müəllim işlədiyi mədrəsədə aldı.
O, uşaqlıq illərindən klassik şairləri, xüsusilə də Şərq
ədəbiyyatını müntəzəm mütaliə edər, sənətə, elmə xüsusi maraq
göstərərdi. Buna görə də Qafur 1905-ci ildə Göyçaya gələrək o
dövrün açıq dünyagörüşlü, tanınmış ziyalılarından olan Ibrahim
Həqqinin yeni tipli məktəbində oxumağa başladı…
Gənc Qafurun istedadlı və çox zəkalı bir tələbə olduğu kimsənin
nəzərindən yayınmırdı. Onun böyük arzuları vardı və bu arzularının
arxasınca 1911-ci ildə təhsilini davam etdirmək üçün Türkiyəyə
getdi. O, burada Istanbul Universitetinin tarix-filologiya
fakültəsinə daxil oldu. Heç şübhəsiz ki, Türkiyə mühiti onun
həyatında mühüm bir mərhələ açdı. Gənc Qafur burada təhsili ilə
bərabər, həm də yaradıcılıqla məşğul olur, kiçik hekayələr yazırdı.
Araşdırmaçıların fikrinə görə, o, “Qantəmir” imzasını da Türkiyə
mühitində yaşayarkən götürüb. Birmənalı olaraq qəbul edilir ki,
Hüseyn Caviddən sonra Azərbaycan ədəbiyyatına Istanbul havası
gətirənlərdən biri də məhz Qantəmir olub. Gənclik illərində yazdığı
bir-iki şeir istisna olmaqla, bu yazıçı Azərbaycan ədəbiyyatında
əsasən satirik hekayələr müəllifi kimi tanınıb.
“Bu məmləkətdə kim qalacaq?”
Q.Əfəndiyev 1914-cü ildə Istanbul Darülfununun tarix-ədəbiyyat
fakültəsini bitirdiyi zaman orada qalıb çalışa bilərdi. Çünki artıq
oranın yaradıcı mühitində tanınmağa başlamış və özünə çoxlu dostlar
tapmışdı. Amma Birinci Dünya müharibəsi dövründə Osmanlı dövlətinin
də hazırlığa başlaması nəticəsində o, vətənə döndü. Daha sonralar
isə ölkədən kənara çıxmaq fikrindən tam olaraq daşındı. Hətta sovet
hakimiyyəti Azərbaycanın müstəqilliyinə son qoyduqdan sonra da o,
öz vətənində qalamağa üstünlük verdi. Yazıçı bu illər yazdığı
məqalələrinin birində deyirdi: “Hamı bu ölkəni tərk etməyə cəhd
göstərir. Belə getsə, bu məmləkətdə kim qalacaq? Bu məmləkət bizə
babalarımızdan yadigar qalıb. Onu qoruyub saxlamaq və gələcək
nəsillərə çatdırmaq və bu yolda mübarizələr aparmaq müqəddəs
vəzifələrimizdən biri olmalıdır”.
Qafur Əfəndiyev Istanbul təhsilindən sonra 1929-cu ildə Azərbaycan
Dövlət Tibb Institutunun stomatologiya fakültəsini bitirmişdir.
Qantəmir 1915-ci ildə Göyçayda yeni açılan “Iqbal” məktəbində
çalışmağa başlamışdır. 1916-cı ildə “Nəşri-maarif” cəmiyyətinin
Qubada açdığı məktəbə müdir vəzifəsinə dəvət olunmuşdur. O, müəllim
işlədiyi dövrdə Abbas Səhhətlə, Mirzə Ələkbər Sabirlə tanış olmuş
və bu şəxslər onun bir qələm sahibi kimi inkişafında öz rolunu
oynamışdı. Ümumiyyətlə, Qantəmir uzun illər yazılarını Sabirin
şeirləri ruhunda yazıb. Elə onun hekayələrində də məhz Sabir
ruhunun təsiri aydın duyulur. Sabir öz şeirlərində millətinin
maariflənməsini, oyanmasını və cəhalətdən çıxmasını necə
istəyirdisə, Qantəmir də hekayələrində bu prinsiplərə sadiq
idi.
“Kommunist” qəzetinin 3 fevral 1936 –cı il sayında Ə.
Hidayət imzalı müəllifin Qantəmir (Qafur Əfəndiyev
– 1884-1944) haqqında bir məqaləsi yer alır. Qantəmir sovet
repressiya maşınının hədəfə aldığı yazarlardan idi.
Boş və mənasız hırıltıya qarşı
Qantəmiri biz hələ bu günə qədər xırda hekayələr müəllifi kimi
tanıyırıq. Bu həqiqətən belədir. Qantəmir bizim nəsrimizə özünün
haman xırda hekayələri ilə girmişdir.
Onun yaradıcılıq bioqrafiyasını da haman xırda hekayələr təşkil
edir.
Qantəmir bizdə demək olar ki, 1926-27-ci illərdən aktiv yazmağa və
çap edilməyə başlamışdır.
Qantəmirin firqəmizin aprel qərarına qədər yazmış olduğu hekayələr
onun “Ağıl dəryası” və “Şarlatanlar” kitabçasında toplanmışdır.
Qantəmirin yazıçılıq yolu çox qısadır. Bu yaradıcılıq dərin və
mürəkkəb bədii axtarış yolları ilə deyil, çox primitiv xətlərlə
gedir.
O, bizim ədəbiyyatımıza özünə məxsus yol ilə gəlmişdir. Lakin bu
yolda mahiyyət etibarilə heç bir orijinallıq yoxdur.
Buna görə, Qantəmirin yazıçılıq yolu, bizim ədəbi-bədii inkişafımız
üçün deyil, bəlkə onun özü üçün daha xarakterikdir.
Qantəmirin hekayələrində tematik müxtəliflik, öz yaradıcılıq
diapazonunu genişləndirmək təşəbbüsü görünmür.
Onun əsərlərində bizim ictimai varlığımızı qalib sosializm quruluşu
pozisiyalarından görən və qiymətləndirən gənc şura yazıçısının
həqiqi dünyanı anlayış ədası yoxdur. O, öz hekayələrinin sujetini
inkişaf etdirərək, hadisələrin ancaq zahiri fonu ilə
kifayətlənir.
O, bizim ictimai varlığımızdakı hadisələrin hər birində bir məna,
hər bir hərəkətdə bir istiqamət axtarmır.
Onun üçün hərəkətlərin və hadisələrin bilavasitə istiqaməti və
məqsədə doğru hərəkəti yoxdur.
Müəllif bizim həyatımızın ancaq mənfi tərəflərini görür və mənfi
hadisə və faktlar həmişə onun əsərlərində həddən artıq şişirdilir,
ümumilik və xarakterlilik mövqeyinə qaldırılır və bununla müəllif
açıqdan açığa bizim ictimai varlığımızı təhrif edir,
saxtalaşdırır.
Məsələn, Qantəmir özünün “Xanım Əminə” hekayəsində Bakının türk
hissəsini və yeni Şura küçəsi rayonunu; buradakı nümunəvi dövlət
müəssisələrinə, kino, teatrolara, nümunəvi cocuq baxçalarına,
məktəblərə, radio stansiyalara və səhiyyə müəssisələrinə baxmayaraq
ən cahil, ən avam, insan həyatından uzaq, səfalət yuvası kimi
göstərməyə çalışır.
Adama belə gəlir ki, müəllif proletar sosialist Bakısının tamamilə
yeni, nümunəvi və sürətlə boy atan şura rayonundan deyil, köhnə
patriarxal İran şəhərlərindən danışır.
Qantəmirin yazıçılıq gözü görünməz bir sürətlə böyüyən bu rayonda
şura yazıçısının qələminə layiq qəti sürətdə heç bir müsbət cəhət
tapa bilmir.
Qantəmir sosialist Bakısının mərkəzi olacaq bu rayona ancaq şəhvət
oyadan qızlara və gəlinlərə baxmaq üçün gedir. Burada həqiqi insan
həyatı, şura və sosializm quruluşu həyatı yoxdur.
Müəllif yazır - “ 15 yaşını yenicə doldurmuş sütül gəlinlərə ancaq
bu dairədə rast gəlmək olar”.
Həqiqətən Qantəmiri ancaq bu gəlinlərə baxmaq, bunların
dedi-qodularını dinləmək maraqlandırır, “siz hər nə rəng verirsiniz
verin mənim ən çox xoşuma gələn şey arvad davasıdır”.
Bu Qantəmirin ən səmimi ifadəsidir.
Qantəmir ən qabaqcıl, ən aktiv, hətta firqəçi və komsomolçu qadında
və qızda bir dənə də olsun müsbət insani xüsusiyyət görə
bilmir.
Onun üçün qadın ancaq əyləncə, “saçının uzunluğuna rəğmən əqli
qısa”, sütül bədənli və ictimai işə yaramayan bir şəhvət
obyektidir.
Qantəmirin bu tipləri əsərinə almaqda məqsədi qabaqcıl əməkçi türk
qadınlarının obrazını yaratmaq deyil, bu tiplər simasında oxucunun
hırıltısına səbəb olan qondarma və süni cizgilər qeyd etməkdir.
Qantəmirin hekayələrində “bitərəflik” və “obyektivizm” ruhu hökm
sürür. Onun hekayələrində hər şeydən əvvəl ictimai kəsər
yoxdur.
Qantəmirin yumoristliyi haqqında çox danışılır. Doğrudur, bu
hekayələr adamı bəzən güldürür, ancaq bu gülüş boş və mənasız
hırıltıdan ibarət olaraq qalır.
Bəzən oxucu bu hekayələrdəki tiplərə deyil müəllifin gülünc
vəziyyətinə gülür.
Qantəmirin bədii dil və bədii ifadə vasitələrinə malik ola
bilməməsi xüsusi qeyd edilməlidir. O, çox çürük, çox yabancı
epitetlərdən və müqayisələrdən istifadə edir.
Qantəmir öz əsərlərində effekt yaratmaq üçün bir sıra ən çirkin, ən
ləyaqətsiz sözlərə və küçə söyüşlərinə əl atır.
Bu tendensiya Qantəmirdə ən zərərli bir təsir halındadır.
Bu bizim tərəfimizdən qəti və amansız ifşa edilməlidir. Bu
əsərlərin Azərnəşrin bədii ədəbiyyat şöbəsi tərəfindən bu şəkildə
buraxılması böyük bir səhv və bağışlanmaz qüsurdur.
Qantəmir öz yaradıcılığı ilə təhlükəli bir yoldadır. O, tutmuş
olduğu bu mənfi istiqamətdən mütləq çevrilməli və həqiqi yenidən
qurulma yollarına düşməlidir.”
Repressiya, sürgün həyatı və son…
Görkəmli maarifçi bir müddət də Qubada çalışaraq, bu bölgədə
yeni tipli məktəblərin təşkilində əlindən gələni edib. O bəzən
müəllim, bəzən də məktəb direktoru kimi gənc nəslin yetişməsində öz
sözünü deyib. Qantəmir eyni zamanda xalqın savadlanması, gözünün
açılması üçün böyük zəhmət çəkib. Bioqrafiyasından məlum olur ki,
o, ömrünün sonuna kimi də orta və ali məktəblərdə müxtəlif
fənlərdən dərs deyib. Bakı Ali Pedaqoji Institutu nəzdində
fəaliyyət göstərən “Şaiq” məktəbinə rəhbərlik edib.
Daha sonralar aldığı yüksək təhsillə kifayətlənməyən Qantəmir
1924-cü ildə müəllimlikdən ayrılmadan Azərbaycan Dövlət
Universitetinin tibb fakültəsinə daxil olub. Çalışdığı bölgələrdə
müəllim, yazıçı olan Qantəmir insanlara diş həkimi kimi də xidmət
göstərib.
Qantəmir Azərbaycanın müstəqilliyini könüldən alqışlayan
ziyalılardan biri idi. Onun sovet hakimiyyəti qurulduqdan sonra
hədəfə götürülməsinin səbəbləri sırasında, şübhəsiz, bu amil də
vardı.
20-ci illərin ikinci yarısında Qantəmir yazdığı satirik ruhlu
hekayələrdən ibarət “Ağıl dəryası” və “Şarlatanlar” adlı
kitablarını dərc etdirmişdi. Bu hekayələrdə mövcud rejimə qarşı
olan etiraz və üsyankarlıq xüsusi xidmət orqanlarının diqqətini
cəlb etmişdi. Onun hər addımını nəzarətə götürmüşdülər və hara
gedirdisə izləyirdilər.
O, bu illərdə xalq maarifi sahəsində işləmiş, Göyçayda müəllim
hazırlamaq üçün qısamüddətli pedaqoji kurslar təşkil etmişdir.
Sonralar Bakıda Ali Pedaqoji Institutun nəzdində təşkil edilmiş
Abdulla Şaiq adına ikinci dərəcəli nümunə məktəbində direktor
vəzifəsində çalışmışdır. Amma yazdığı hekayələrə görə o, daim
nəzarətdə idi. Beləliklə, 1939-cu ildə onu diş həkimi kimi
çalışdığı Ağsu rayonunda həbs etmiş, Orta Asiyaya sürgünə
göndərmişlər.
O, repressiya əzabları nəticəsində 1944-cü ildə 56 yaşında
dünyasını dəyişmişdir.
Azadlıq qəzeti
və Azadlıq radioisu
-
Kriminal23:05
Azərbaycanda əxlaqsızlığı təbliğ edən tiktokerlər saxlanıldı - Foto
-
Magazin222:15
Haluk Levent xəstəxanalıq oldu
-
Hadisə22:07
Bakıda uçqun oldu - Ölən var
-
Səhiyyə22:00
Səhiyyə Nazirliyində keçirilən əməliyyatda kimlər saxlanıldı? - YENİLƏNDİ
-
Sosial21:11
Bakıda diqqət çəkən "yolka"lı "Ferrari"nin sahibi o imiş - VİDEO
-
Hadisə19:10
Nəsimidəki yanğın söndürüldü - FOTO/YENİLƏNDİ
-
Rəsmi xronika17:23
Putin İlham Əliyevi təbrik etdi
-
Rəsmi xronika16:51
İlham Əliyev fərman imzaladı